وزير امور خارجه سوئد سخنراني روز سه شنبه روساي جمهوري ايران و آمريكا را در مجمع عمومي سازمان ملل متحد مثبت و اميدوار كننده دانست و گفت حضور وزيران خارجه آمريكا و ايران در نشست پنجشنبه وزيران خارجه گروه ۵+۱ ايجاد ارتباط مستقيم ميان ايران و آمريكا بوده و بسيار اهميت دارد.
 
كارل بيلدت، وزير امور خارجه سوئد در گفت وگوي اختصاصي با ايرنا درباره موضوع هسته اي كشورمان و ارتباط ايران و آمريكا گفت: براي حل مسايل دنياي امروز نيازمند گفتگوي رو در رو هستيم. اگر تهران و واشنگتن بتوانند از اين راه مشكلات خود را حل كنند، همه نفع خواهند برد.

وي كه پس از ديدار با وزير خارجه كشورمان سخن مي گفت، به نشست پنجشنبه وزيران خارجه گروه ۵+۱ درباره برنامه اتمي ايران و حضور جان كري و ظريف در آن اشاره كرد و گفت: به نظرم اين ديداري بي سابقه و بسيار مهم به شمار مي رود، بويژه كه ارتباط مستقيم ميان دو طرف شكل مي گيرد.

بيلدت درباره سخنان روساي جمهوري ايران و آمريكا در مجمع عمومي سازمان ملل گفت: به نظر من هر دو سخنراني بسيار جالب توجه و مثبت بود و نگاه به آينده داشت. هر دو سخنراني مرا اميدوار كرد.

وي در باره نقش سوئد در نزديك كردن اتحاديه اروپا و ايران گفت: ما در برخي موارد با ايران داراي اختلاف نظر هستيم و براي همين همواره بر گفت وگوي باز با تهران تاكيد داشته ايم.
ما اميد داريم كه به به جريان افتادن گفتگوهاي ايران و اتحاديه اروپا بويژه در خصوص موضوع حساس هسته اي كمك كنيم. ما همچنين به گفتگو درباره موضوعات ديگر نيز علاقمنديم كه حقوق بشر يكي از آنها است.

وزير خارجه سوئد در پاسخ به اين سوال كه تاثير منفي تحريم ها را بر مردم كه به تعبير سازمان ملل نقض حقوق بشر است چگونه مي بيند، گفت: ترجيح ما اين است كه تحريمي در كار نباشد و به همين خاطر ما خواستار حل موضوع هسته اي به شكل فوري هستيم. چراكه تحريم ها توسعه و رشد يك ملت را به مخاطره مي اندازد كه اين يك پديده بد است.

وي درباره اينكه آيا اتحاديه اروپا آماده برداشتن تحريم ها در مقابل گام عملي ايران خواهد بود گفت: اين موضوع به تحولات ميان گروه ۱+۵ و ايران و روند گفتگوهاي آن ها بستگي پيدا خواهد كرد.

بيلدت تاكيد كرد: من به شكل گيري يك روند رو به جلو اميدوار هستم. اميدوارم كه سلسله نشست هايي برگزار شود كه زمان زيادي نبرد و به هر صورت فضاي سازنده اي به وجود آمده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا